Fundacja DELTA
WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Żyj w zgodzie z naturą

                  

Projekt partnerstwa na małą skalę w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego pod nazwą „Żyj w zgodzie z naturą” realizowany był w ramach programu Erasmus+ od 1 września 2023 do 31 października 2024 przez konsorcjum pod przewodnictwem Fundacji Delta. W projekcie uczestniczyli: spółka CALM EDU prowadząca Niepubliczną Branżową Szkołę I Stopnia Specjalną w Tarnowie, Fundacja Patronanto Avemariano de Granada, zarządzająca szkołami Colegio Ave María i San Isidro w Granadzie, oraz firma Universal Mobility SL z Granady.  

Głównym celem projektu było zwiększenie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego oraz poprawa jakości ofert edukacyjnych dla uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną i wykluczeniem społecznym. Działania projektu miały na celu przezwyciężanie stereotypów dotyczących barier w edukacji osób z niepełnosprawnościami, a także wspieranie osób o mniejszych szansach poprzez działania na rzecz poprawy włączenia i różnorodności, zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym.

Projekt oferował uczestnikom możliwość poszerzenia horyzontów dzięki szkoleniom z zakresu ogrodnictwa ekologicznego i metod pozyskiwania zdrowej żywności — owoców i warzyw z upraw ekologicznych, bez negatywnego wpływu na środowisko.

W ramach współpracy partnerskiej szkół z Polski i Hiszpanii zorganizowano; robocze spotkania w Granadzie i Tarnowie, wizyty studyjne w ekologicznych gospodarstwach rolniczo-ogrodniczych oraz szkolenia i warsztaty dotyczące zasad ekologii w ogrodnictwie i żywieniu. W projekcie wzięło udział po 10 uczniów z Niepublicznej Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej w Tarnowie i szkoły Colegio Ave María i San Isidro w Granadzie, wraz z kadrą nauczycielską i opieką pedagogiczną.

 

                  

Kampanie informacyjna prowadzona była na terenie szkół w Polsce i Hiszpanii, gdzie byli rekrutowani uczestnicy, wśród osób uczących się i kadry w Niepublicznej Branżowej Szkole I Stopnia Specjalna w Tarnowie i szkołach Ave Maria Casa Madre i San Isidro w Granadzie zgodnie z zapisami utworzonego i zaakceptowanego przez partnerów Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa, który precyzyjnie określał zasady rekrutacji oraz uczestnictwa w projekcie szkoleń partnerskich osób uczących się i kadry prowadzącej kształcenie zawodowe. Przedstawione zostały tam zasady organizacji kursów przygotowujących do szkoleń, programy szkoleń partnerskich, rodzaje działań, warunki uczestnictwa w projekcie oraz prawa i obowiązki uczestnika. Rekrutacji uczniów dokonały szkolne komisje rekrutacyjne powołane przez Lidera konsorcjum – Fundację Delta.

Do udziału w projekcie zostało zakwalifikowanych po 10 uczniów ze szkoły, którzy zdobyli największą ilość punktów oraz 3 osoby opieki pedagogicznej z wymaganymi kwalifikacjami oraz 4 osoby z kadry – nauczycieli zaangażowanych w proces kształcenia zawodowego.

                  

W ramach projektu szkoleń partnerskich pomiędzy szkołami z Tarnowa i Granady odbyło się kilka spotkań online, w których uczestniczyli uczniowie obu placówek. W wyznaczonych terminach uczniowie wraz z nauczycielami gromadzili się w szkolnych pracowniach, siadając przed kamerami iekranami. Rozmowy toczyły się w językach polskim i hiszpańskim, a spotkaniom towarzyszyły radość i śmiech.

Głównym celem tych spotkań było przygotowanie uczestników do przyszłych wyjazdów w ramach wymiany oraz zapoznanie ich z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi komunikacji międzykulturowej i różnic kulturowych między Polską a Hiszpanią. Uczniowie przygotowali i zaprezentowali samodzielnie stworzone prezentacje na temat swoich szkół, co umożliwiło uczestnikom z obu krajów wzajemne poznanie systemów edukacyjnych oraz szkolnych tradycji.

Podczas spotkań uczniowie mieli również okazję, aby przedstawić się sobie nawzajem, co ułatwiło nawiązywanie pierwszych kontaktów i budowanie relacji przed planowanymi spotkaniami na żywo. W ramach sesji uwzględniono także szkolenie z zakresu komunikacji międzykulturowej, które miało na celu zwiększenie zrozumienia różnic i podobieństw między kulturami Polski i Hiszpanii. Spotkania online stanowiły swego rodzaju próbę generalną przed szkoleniami wyjazdowymi, które w kolejnych etapach projektu odbyły się w Hiszpanii i Polsce.

Wirtualne spotkania stworzyły solidne podstawy do dalszej współpracy, umożliwiając uczniom lepsze przygotowanie się do przyszłych wyzwań związanych z wymianą międzynarodową.

                  

W ramach projektu szkoleń partnerskich pomiędzy szkołami z Tarnowa i Granady odbyło się kilka spotkań online, w których uczestniczyli uczniowie obu placówek. W wyznaczonych terminach uczniowie wraz z nauczycielami gromadzili się w szkolnych pracowniach, siadając przed kamerami iekranami. Rozmowy toczyły się w językach polskim i hiszpańskim, a spotkaniom towarzyszyły radość i śmiech.

Głównym celem tych spotkań było przygotowanie uczestników do przyszłych wyjazdów w ramach wymiany oraz zapoznanie ich z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi komunikacji międzykulturowej i różnic kulturowych między Polską a Hiszpanią. Uczniowie przygotowali i zaprezentowali samodzielnie stworzone prezentacje na temat swoich szkół, co umożliwiło uczestnikom z obu krajów wzajemne poznanie systemów edukacyjnych oraz szkolnych tradycji.

Podczas spotkań uczniowie mieli również okazję, aby przedstawić się sobie nawzajem, co ułatwiło nawiązywanie pierwszych kontaktów i budowanie relacji przed planowanymi spotkaniami na żywo. W ramach sesji uwzględniono także szkolenie z zakresu komunikacji międzykulturowej, które miało na celu zwiększenie zrozumienia różnic i podobieństw między kulturami Polski i Hiszpanii. Spotkania online stanowiły swego rodzaju próbę generalną przed szkoleniami wyjazdowymi, które w kolejnych etapach projektu odbyły się w Hiszpanii i Polsce.

Wirtualne spotkania stworzyły solidne podstawy do dalszej współpracy, umożliwiając uczniom lepsze przygotowanie się do przyszłych wyzwań związanych z wymianą międzynarodową.

 

           

Przeprowadzenie kursów przygotowujących     01.11.2023 r. – 29.02.2024 r.

Dla uczniów zorganizowano następujące zajęcia przygotowujące do udziału w szkoleniach partnerskich:

  1. Kurs języka hiszpańskiego i polskiego na poziomie A1:
    • Nauka komunikacji w codziennym życiu.
    • Posługiwanie się podstawowym słownictwem oraz elementami języka branżowego.
    • Łącznie: 2×30 godzin.
  2. Kurs psychologiczno-pedagogiczny:
    • Wiedza o stresie, jego wpływie na funkcjonowanie człowieka oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i w sytuacjach konfliktowych.
    • Omówienie programu szkoleń partnerskich, w tym:
      • Zasady ekologii w rolnictwie i ogrodnictwie.
      • Warsztaty praktyczne: wykorzystanie ekologicznych warzyw w gastronomii, foodsharing.
    • Program wizyt studyjnych w ekologicznych gospodarstwach rolno-ogrodniczych, zastosowanie żywności ekologicznej w gastronomii.
    • Określenie efektów końcowych.
    • Łącznie: 2×10 godzin.
  3. Przygotowanie kulturowe:
    • Zajęcia integrujące, tzw. „test wejścia” – wzajemne poznanie się uczestników.
    • Krótki rys historyczny i gospodarczy Królestwa Hiszpanii oraz Rzeczypospolitej Polskiej.
    • Realia kulturowe, obyczaje, zabytki, tradycje, kultura, sztuka oraz turystyka Andaluzji i Małopolski.
    • Omówienie planu podróży.
    • Łącznie: 2×10 godzin.

Kadra szkoleniowa:

  1. Kurs języka hiszpańskiego/polskiego na poziomie A1:
    • Nauka komunikacji w codziennym życiu.
    • Posługiwanie się podstawowym słownictwem oraz elementami języka branżowego.
    • Łącznie: 2×30 godzin.
  2. Przygotowanie pedagogiczne:
    • Zapoznanie z tematyką szkoleń oraz zaplanowanie ich przebiegu u partnera z uwzględnieniem indywidualnych celów edukacyjno-zawodowych uczestników.
    • Określenie efektów końcowych z zakresu aktywizujących form i aktualnych trendów w edukacji ekologicznej.
    • Opracowanie programu warsztatów i tematyki wizyt studyjnych w gospodarstwach ekologicznych oraz tłoczniach oliwy.
    • Łącznie: 2×10 godzin.
  3. Szkolenie z zakresu podstaw komunikacji międzykulturowej:
    • Opracowanie planu wycieczek po zabytkach Granady i Tarnowa.
    • Organizacja spotkań integracyjnych.
    • Łącznie: 2×10 godzin.

Szkolenia partnerskie w Tarnowie  19.05 – 26.05

 

W tym działaniu partnerstwa wzięli udział uczniowie szkoły Ave Maria San Isidro z Granady wraz z grupą uczestników z miejscowej branżowej szkoły specjalnej, goszczącej szkołę partnerską. We wszystkich etapach szkoleń partnerskich uczestniczyły też osoby kadry z dwóch szkół partnerskich. Grupą docelową działania było 10 uczniów + 2 osoby opieki pedagogicznej + 2 osoby kadry + 1 hiszpański mentor szkoleń. Zajęcia szkoleń partnerskich zaplanowane zostały z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej uczestników, duży nacisk na zajęcia integracyjne, działania planowane były jako sposób na poprawę wizerunku społecznego niepełnosprawnych, poprzez zmianę postrzegania osoby niepełnosprawnej przez otoczenie.  Program obejmował;

1/Spotkania robocze  -zapoznanie uczestników – zajęcia integracyjne oraz prezentacja programu szkoleń, 

2/Wizyty studyjne w firmach rolno-ogrodniczych.

Szkolenia partnerskie uczniów i kadry w Granadzie     20.04 – 29.04.2024

1/Spotkania robocze uczniów i kadry nauczycielskiej, przedstawienie grup i programu szkoleń partnerskich, 

2/Wizyty studyjne w firmach rolno-ogrodniczych

  • w gaju oliwnym i olejarni Quaryat Dillar, produkcja ekologicznej oliwy
  • w enklawie Sierra de Huetor Buchaca – hodowla kóz i degustacja serów La Vieja Buchaca – naturalna produkcja, 100% organiczne sery z mleka koziego
  • Muzeum Wina w Huétor Vega, informacje o hodowli winorośli, produkcji wina, jego przechowywaniu i walorach smakowych.

3/Szkolenia + warsztaty w szkołach San Isidro i Ave Maria w Granadzie

– szkolenia partnerskie na temat zasad ekologii w ogrodnictwie i ochronie środowiska

– ekologiczne procesy produkcji warzyw

– ochrona ginących gatunków gadów, płazów i ptaków w lokalnym środowisku

– bezpośredni udział w zajęciach szkolnych – spotkania w Tygodniu Kultury San Isidro

5/Konferencja metodyczna nauczycieli 2 szkół, dzielenie się doświadczeniami – innowacyjne praktyki służące przygotowaniu osób uczących się i pracujących z młodzieżą do realnego zarządzania zmianami związanymi z wyborami promującymi zrównoważoną żywność; Jak uatrakcyjnić proces kształcenia, nawiązanie partnerskiej współpracy z pracodawcami, firmami, innymi szkołami. 

6/ Sesja robocza – uroczyste wręczanie certyfikatów, prezentacje uczestników – zdjęcia i filmy z zajęć, Praca w grupach mieszanych – uczestnicy + uczniowie lokalnej szkoły.

Wycieczki krajoznawcze – poznawanie kultury Andaluzji

Zwiedzanie Granady; 

      • dzielnice Albacin – arabska dzielnica miasta z plątaninę stromych i ciasnych uliczek, budowlami z ponad 1000 letnią historią, pełną ulicznych artystów, z produktami andaluzyjskiego rzemiosła.
      • Sacromonte – dzielnica cygańska z występami muzycznymi i tanecznymi na wzgórzach nad Granadą, ze starymi jaskiniami wykutymi na zboczu, przy wąskiej drodze Camino de Sacromonte z pokazami flamenco.
      •  Realejo – żydowska dzielnica z artystycznymi muralami wykonanymi przez El Niño de las Pinturas – mistrza sztuki ulicznej w Granadzie
      • pałac Alhambra – najpiękniejszy arabski pałac na świecie, pochodzący z XIII wieku. Budowany przez 150 lat – świadectwo geniuszu architektury i sztuki arabskiej.
      • wycieczka do miasteczka Salobreña w Grenadzie, leżącego u stóp hiszpańsko-muzułmańskiego zamku na tzw. Costa Tropical, nad brzegiem Morza Śródziemnego + plażowanie nad Morzem Śródziemnym.

Zorganizowanie przez uczestników pokazów ogrodniczych w Granadzie i Tarnowie

W ramach projektu partnerstwa na małą skalę, realizowanego przez szkoły z Polski i Hiszpanii, po zakończeniu szkoleń partnerskich w Granadzie (Hiszpania) oraz Tarnowie (Polska), uczniowie  zorganizowali pokazy ogrodnicze. Wydarzenia te odbyły się w szkołach Ave Maria  San Isidro w Granadzie oraz w Niepublicznej Branżowej Szkole I Stopnia w Tarnowie. Głównym celem pokazów jest popularyzacja ekologicznych metod uprawy roślin oraz podkreślenie znaczenia zrównoważonego rolnictwa, szczególnie w kontekście pozyskiwania zdrowej żywności bez szkody dla środowiska naturalnego.

Podczas pokazów, uczestnicy szkoleń partnerskich przedstawili innowacyjne metody uprawy roślin, ograniczające lub całkowicie eliminujące konieczność stosowania syntetycznych środków chemicznych. Omówiono techniki upraw, które opierają się na naturalnych rozwiązaniach i zasobach, stosowane zarówno w Polsce, jak i w Hiszpanii. Porównane zostaną różne podejścia ekologiczne, dzięki którym możliwe jest stworzenie zdrowego ekosystemu uprawowego, eliminując ryzyko skażenia gleby i wód chemikaliami. Takie metody jak kompostowanie, stosowanie biologicznych środków ochrony roślin, naturalnych nawozów oraz systemów nawadniających optymalizujących zużycie wody, zostały przedstawione w praktyce.

Pokazy te są kontynuacją szkoleń partnerskich, podczas których uczniowie z Polski i Hiszpanii wspólnie uczestniczyli w praktycznych warsztatach ogrodniczych. W trakcie tych zajęć młodzież pracowała w szkolnych ogrodach i pracowniach, zdobywając wiedzę na temat ekologicznych metod produkcji żywności. Warsztaty miały na celu nie tylko zdobycie umiejętności technicznych, ale także rozwijanie świadomości ekologicznej oraz wspieranie wymiany kulturowej pomiędzy uczestnikami projektu. Pokazy są zatem nie tylko demonstracją zdobytej wiedzy, ale również okazją do dzielenia się doświadczeniami i dobrymi praktykami w obszarze ekologicznego rolnictwa.

Wszystkie informacje dotyczące organizacji i przebiegu pokazów, w tym szczegółowe opisy zastosowanych metod, wnioski oraz fotorelacje, będą publikowane na stronach partnerów na Facebooku. Dodatkowo, bieżące aktualności będą udostępniane na stronach internetowych szkół uczestniczących w projekcie, a także na stronach internetowych Fundacji Delta i Universal Mobility w Granadzie. Informacje te mają na celu nie tylko promowanie działań projektowych, ale również zwiększenie świadomości ekologicznej w szerszej społeczności szkolnej i lokalnej.

Na zakończenie projektu partnerskiego, w szkołach w Granadzie i Tarnowie zorganizowano również uroczyste ceremonie wręczenia certyfikatów. Uczestnicy z obu miast zostali uhonorowani za swój wkład w projekt i współpracę. Uroczystości były okazją do podsumowania osiągnięć, wymiany doświadczeń oraz podziękowania za zaangażowanie. Uczniowie i nauczyciele podkreślali wartość międzynarodowej współpracy, która pozwoliła na rozwój umiejętności i nawiązanie nowych przyjaźni.

Odwiedziliśmy hodowlę blisko 500 kóz, które pasą się swobodnie w naturalnej enklawie Sierra de Huétor Santillán w Granadzie. Produkowane jest tam mleko kozie, główny składnik serów La Vieja Buchaca które narodziły się w 2014 roku z naturalnej ewolucji w kierunku stworzenia produktu rzemieślniczego i w 100%  organicznego. Cały proces produkcji serów La Vieja Buchaca  jest w pełni naturalny, począwszy od karmienia kóz, aż do wyprodukowania sera, odbywa się w sposób całkowicie rzemieślniczy, zgodny z obowiązującymi wymogami produkcji ekologicznej. Nazwa Stara Buchaca ma być hołdem złożonym starożytnym pasterzom. Byli malowniczo ubrani, z plecakiem lub buchacą , gdzie trzymali lunch, który niewątpliwie był niezbędny, aby przetrwać niekończące się dni u boku bydła.


Znaleźliśmy chwilę na poznanie artystycznych murali wykonanych przez El Niño de las Pinturas – mistrza sztuki ulicznej w Granadzie. Jego artystyczna podróż rozpoczęła się w latach 90, w twórczości często pojawia się  postać ludzka, szczególnie dzieci i młodzież. Dzieła jego ulicznej sztuki można znaleźć w całej dzielnicy Realejo w Granadzie.


 

Wykonane zostało opracowanie, które ma na celu dostosowanie szkolnych programów nauczania do wymogów nowoczesnego kształcenia zawodowego i innowacyjnej nauki zawodu uwzględniającej tematykę funkcjonowania ekologicznego łańcucha żywnościowego z zastosowaniem technik oraz technologii produkcji, które cechuje dbałość o ekosystemy i środki przeciwdziałające skażeniu środowiska. 


                  

Projekt „Żyj w zgodzie z naturą”  nr 2023-1-PL01-KA210-VET-000158182

AKCJA KA210-VET – Partnerstwa na małą skalę w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego

 realizowany w programie Erasmus+ przez konsorcjum;

Fundacja DELTA – lider, CALM EDU Spółka z oo, Fundación Patronanto Avemariano de Granada C.E.P. w Granadzie, Universal Mobility SL w Granadzie

Projekt partnerski, w którym uczestniczyły Niepubliczna Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna w Tarnowie oraz szkoły Colegio Ave María i San Isidro w Granadzie, miał na celu poszerzenie horyzontów edukacyjnych uczestników poprzez wdrożenie ich w zasady ogrodnictwa ekologicznego oraz w metody pozyskiwania zdrowej żywności w sposób nieszkodzący środowisku. Uczestnicy projektu, w tym osoby odpowiedzialne za kształcenie zawodowe w obu szkołach partnerskich, mieli okazję zapoznać się z ekologicznymi metodami produkcji, które promują świadomość ekologiczną i odpowiedzialność za stan środowiska. Celem tych działań było zwiększenie świadomości i wiedzy na temat korzyści stosowania ekologicznych metod w edukacji i szkoleniu zawodowym.

W ramach projektu powstał program mający na celu modernizację programów nauczania w szkołach, aby dostosować je do wymagań współczesnego kształcenia zawodowego. Nowo opracowany program uwzględniał innowacyjne podejścia do nauczania zawodowego, koncentrując się na idei ekologicznego łańcucha żywnościowego. Program obejmował zastosowanie technik i technologii produkcyjnych, które wspierają zachowanie ekosystemów oraz przeciwdziałają zanieczyszczeniom środowiska.

Działania projektowe zakładały rozwój świadomości i wiedzy uczestników na temat ekologicznego ogrodnictwa, a także metod pozyskiwania zdrowej żywności w sposób bezpieczny dla środowiska naturalnego. Kluczowym elementem była edukacja osób odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe, które dzięki uczestnictwu w projekcie mogły zyskać nowe perspektywy w zakresie stosowania ekologicznych metod produkcji oraz rozważać ich implementację w programach kształcenia zawodowego.

Powstało również opracowanie, które wskazuje kierunki modernizacji programów nauczania w zawodach z uwzględnieniem tematyki ekologicznego łańcucha żywnościowego, stosując technologie i metody produkcji dbające o ekosystemy i przeciwdziałające skażeniu środowiska. Dokument ten stanowi podstawę dla dalszych działań mających na celu przygotowanie uczniów do funkcjonowania w nowoczesnych zawodach związanych z ekologią i zrównoważonym rozwojem.

Jednym z kluczowych założeń projektu była konieczność dostosowania wymagań edukacyjnych kształcenia zawodowego do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów, w tym szczególnie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Przy opracowywaniu programów nauczania o tematyce ekologicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uwzględniono m.in. konieczność ograniczenia ilości materiału, dostosowanie stopnia trudności oraz objętości zadań do ich możliwości. Zaplanowano także wprowadzenie dodatkowych środków dydaktycznych oraz zorganizowanie zajęć w ramach zespołu dydaktyczno-wyrównawczego. W zajęciach tych, poza bieżącą realizacją materiału programowego, położono szczególny nacisk na wspieranie rozwoju funkcji poznawczych, w tym procesów intelektualnych i percepcyjnych, oraz na organizowanie zajęć dodatkowych, które mają wspierać rozwój uczniów i wyrównywać ich szanse edukacyjne.

Dostosowanie wymagań programowych miało na celu wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z różnymi potrzebami oraz zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Proces dostosowywania polegał na modyfikacji programów w taki sposób, aby umożliwić uczniom z niepełnosprawnością intelektualną sprostanie wymaganiom edukacyjnym. Było to częścią przygotowania do opracowania aktualizacji programów VET, mającego na celu bardziej efektywne i nowoczesne nauczanie zawodów.

Zaprojektowane tematy lekcji obejmują następujące zagadnienia:

  1. Wprowadzenie do ekologii i zrównoważonego rozwoju
  • Cel: Zaznajomienie uczniów z podstawowymi pojęciami ekologicznymi i zasadami zrównoważonego rozwoju.
  • Aktywności: Prezentacja multimedialna, dyskusja klasowa, quiz wiedzy.
  1. Ochrona różnorodności biologicznej
  • Cel: Zrozumienie znaczenia różnorodności biologicznej dla ekosystemów.
  • Aktywności: Wycieczka do parku narodowego, obserwacje przyrodnicze, projekt grupowy na temat lokalnych gatunków.
  1. Zmiany klimatyczne i ich skutki
  • Cel: Uświadomienie przyczyn i skutków zmian klimatycznych.
  • Aktywności: Projekcja filmu dokumentalnego, debata oksfordzka, przygotowanie plakatu informacyjnego.
  1. Oszczędzanie energii w życiu codziennym
  • Cel: Poznanie sposobów oszczędzania energii w domu i szkole.
  • Aktywności: Eksperymenty dotyczące zużycia energii, prezentacje uczniowskie, przygotowanie poradnika dla rodzin.
  1. Recykling i gospodarka odpadami
  • Cel: Zrozumienie znaczenia recyklingu i właściwego zarządzania odpadami.
  • Aktywności: Warsztaty recyklingowe, zbiórka surowców wtórnych, tworzenie prac artystycznych z materiałów odpadowych.
  1. Żywność ekologiczna i lokalna
  • Cel: Promowanie zdrowego stylu życia poprzez świadomy wybór ekologicznych produktów spożywczych.
  • Aktywności: Wizyta na lokalnym targu, warsztaty kulinarne, zakładanie szkolnego ogrodu.
  1. Woda jako cenny zasób
  • Cel: Uświadomienie znaczenia wody dla życia oraz konieczności jej oszczędzania.
  • Aktywności: Analiza lokalnych źródeł wody, projekty dotyczące oszczędzania wody, wycieczka do stacji uzdatniania wody.
  1. Transport ekologiczny
  • Cel: Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego, rowerów i innych ekologicznych środków transportu.
  • Aktywności: Dzień bez samochodu, projekty dotyczące ścieżek rowerowych, kampania promująca transport publiczny.
  1. Ogród szkolny jako przykład ekosystemu
  • Cel: Praktyczna nauka o ekosystemach poprzez zakładanie i pielęgnację szkolnego ogrodu.
  • Aktywności: Planowanie i sadzenie roślin, prace pielęgnacyjne, obserwacje przyrodnicze.
  1. Edukacja przez sztukę – natura w literaturze i sztuce
  • Cel: Rozwijanie wrażliwości ekologicznej poprzez analizę dzieł literackich i artystycznych związanych z naturą.
  • Aktywności: Analiza wierszy i opowiadań, warsztaty artystyczne, wystawa prac uczniów.

Każdy z tych tematów będzie realizowany w formie projektów, wycieczek, eksperymentów oraz zajęć praktycznych, co umożliwi uczniom aktywne uczestnictwo i pogłębianie wiedzy z zakresu ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju.

Projekt kładł również duży nacisk na dostosowanie wymagań edukacyjnych w kształceniu zawodowym do potrzeb psychofizycznych uczniów, szczególnie tych z niepełnosprawnością intelektualną. W trakcie tworzenia programów nauczania dla uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną uwzględniono redukcję ilości materiału, stopień trudności oraz złożoność zadań. Wprowadzono także dodatkowe materiały dydaktyczne oraz zajęcia w ramach zespołu dydaktyczno-wyrównawczego, które będą wspierać procesy poznawcze, takie jak funkcje intelektualne i percepcyjne, a także umożliwiać dodatkowe zajęcia wyrównawcze.

       

Opracowanie wspólnej publikacji przez kadrę partnerskich szkół z Granady i Tarnowa na temat rezultatów projektu partnerstwa. Przedstawienie zastosowanych w partnerstwie innowacyjnych praktyk służących przygotowaniu osób uczących się i pracujących z młodzieżą oraz wzbogacenie świadomości społecznej w ekologicznym podejściu do życia.  


ŻYJ W ZGODZIE Z NATURĄ autorstwa Jolanta Pyzdek

Prawa autorskie FUNDACJA DELTA – WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 2024. /Projekt i opieka techniczna Compact Michał Krakowiak -Napisz do administratora