Fundacja DELTA

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ

REALIZOWANE PROJEKTY

ALICANTE – mobilności zawodowe rzemieślników

Projekt „Alicante – mobilności zawodowe rzemieślników” realizowany jest przez konsorcjum w składzie: Fundacja Delta – Lider, Izba Rzemieślnicza w Tarnowie oraz Rzemieślnicza Branżowa Szkoła I Stopnia w Tarnowie i Pilźnie w ramach programu Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe;  Akcja 1 Mobilność edukacyjna – staże zawodowe dla uczniów oraz job shadowing i praktyki dla kadry. Uczestnikami projektu jest wybrana grupa 18 uczniów/uczennic Rzemieślniczej Branżowej Szkoły kształcąca się w zawodach fryzjer, mechanik/ elektromechanik pojazdów samochodowych. Udział w projekcie mobilności zawodowych bierze także udział grupa 10 nauczycieli zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym oraz mistrzowie, instruktorzy praktycznej nauki zawodu prowadzący kształcenie zawodowe uczniów rzemieślniczych branżowych szkół w Tarnowie lub w Pilźnie w wymienionych branżach.

Celem projektu jest zwiększenie potencjału zawodowego uczestników oraz ich zatrudnialności na rynku krajowym i europejskim poprzez wsparcie osób uczących się w zdobywaniu kompetencji (wiedzy, umiejętności, zmianie postaw) w perspektywie ich rozwoju osobistego i zawodowego.  Projekt zakłada dostosowanie ofert edukacyjnych rzemieślniczych szkół do potrzeb europejskiego rynku pracy oraz poszerzenie horyzontów uczestników, umożliwienie im zapoznania się z technologiami oraz recepturami stosowanymi w zagranicznych salonach fryzjerskich i mechaniki samochodowej. Projekt polega na organizacji 2-tygodniowych staży zawodowych w Alicante (Hiszpania) dla grupy uczniów Rzemieślniczej Branżowej Szkoły I Stopnia w Tarnowie i Pilźnie oraz 1-tygodniowych mobilności kadry.

W czasie wolnym, zwiedzaliśmy Muzeum Ognisk w Alicante, wyjątkowe miejsce poświęcone jednej z najważniejszych tradycji miasta — świętu Fogueres de Sant Joan. Obchody te, uznawane są za wydarzenie o międzynarodowym znaczeniu turystycznym i niematerialne dziedzictwo kulturowe Alicante. W muzeum można podziwiać bogatą kolekcję eksponatów związanych z festiwalem, w tym dokumenty, fotografie, tradycyjne stroje oraz słynne „Ninots Indultats” — figury, które zostały ocalone od spalenia dzięki głosowaniu publiczności, doceniającej ich wartość artystyczną. Dla każdego, kto chce lepiej zrozumieć kulturę i ducha Alicante, wizyta w Muzeum Ognisk była nie tylko interesująca, ale wręcz obowiązkowa.

 

Grupa 18 uczniów kształcących się w zawodach fryzjera, mechanika i elektromechanika samochodowego z rzemieślniczych branżowych szkół, wraz z 10-osobową kadrą szkoleniową, uczestniczy w stażach zawodowych oraz zajęciach typu job shadowing w Alicante. W czasie wolnym zorganizowano wycieczkę do Walencji, gdzie uczestnicy mieli okazję podziwiać zabytki tego pięknego miasta oraz zwiedzić imponujące Oceanarium. Wyjazd był nie tylko okazją do zdobycia nowych umiejętności zawodowych, ale także do poznania hiszpańskiej kultury i architektury.

 

W dniu wolnym stażyści popłynęli na wyspę Tabarca o powierzchni 0,3 km kwadratowego, znajdującą się w zachodniej części Morza Śródziemnego. Jej długość to 1800 m, a szerokość 380 m. Jest to największa i jedyna zamieszkana wyspa Wspólnoty Walenckiej. Według ostatniego spisu ludności na wyspie zarejestrowano zaledwie 59 mieszkańców. Tabarca dzieli się na dwie zasadnicze części połączone wąskim przesmykiem, w którym ulokowano port: Wschodnią – niezamieszkałą, porośniętą roślinnością wydmową i opuncjami – znajdują się tutaj ruiny fortu, cmentarz i latarnia morska Isla de Tabarca, a także lęgowiska ptaków oraz część Zachodnią – zajętą przez osadę Isla Plana o Nueva Tabarca, zabudowaną starą architekturą rybacką z kościołem i rynkiem.  

W stażach zawodowych w Alicante wzięła udział grupa 10 osób kadry odpowiedzialnej za kształcenie zawodowe fryzjerów oraz elektro- i mechaników samochodowych z rzemieślniczych szkół branżowych. Uczestniczyli oni w zajęciach typu job shadowing, odbywając staże i obserwując funkcjonowanie branżowych ośrodków szkoleniowych. Doświadczenie to przyczyniło się do ich rozwoju zawodowego poprzez zapewnienie praktycznego wsparcia edukacyjnego. Wszyscy otrzymali od organizatora – Universal Mobility SL certyfikaty potwierdzające udział w stażach. Uczestnicy będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w celu udoskonalenia swojej pracy dydaktycznej. Program staży obejmował również bogaty komponent kulturowy, umożliwiający poznanie tradycji i kultury regionu Alicante. Fundacja Delta z Tarnowa w konsorcjum z Izbą Rzemieślniczą i prowadzonymi przez nią szkołami branżowymi realizuje projekt programu Erasmus+ Mobilność osób w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego.Nauczyciele – instruktorzy nauki zawodu aktualizują wiedzę zawodową poprzez zapoznanie się z nowoczesnymi i lokalnymi technologiami stosowanymi w miejscowych salonach fryzjerskich i zakładach mechaniki samochodowej. Kadra obserwowała funkcjonowanie lokalnych fryzjerskich ośrodków szkoleniowych Academia Level Professional, Alba Formación – Peluquería y Estética i szkołę z kierunkami mechanicznymi IES LEONARDO DA VINCI.

 

Grupa 18 uczniów Rzemieślniczych Szkół Branżowych z Tarnowa i Pilzna bierze udział w zajęciach/aktywnościach edukacyjnych w ramach projektu „Alicante – mobilności zawodowe rzemieślników”. W terminie 05/04/2025 – 19/04/2025 odbywają staże w; salonach fryzjerskich MK Polski salon Alicante, Casual Cold Estilismo oraz lokalnych zakładach mechaniki samochodowej; Reparaciones Gaztambide S.L.; ProfessionalBox i Electromecánica Albert. Wszyscy mocno zapracowani, w Alicante jest sporo atrakcji ale czas nieubłaganie płynie i już za parę dni wracamy.

Castillo de Santa Bárbara – zabytkowa warownia, położona na wysokiej skale nad starym miastem w Alicante, stanowi dominantę panoramy miasta od strony Morza Śródziemnego. Zamek znajduje się na wysokości 166 m na nagiej, jasnej skale. Po pracy cała grupa zachwycała się widokami i przy okazji była lekcja hiszpańskiego w uroczym miejscu.

Wyruszamy do Hiszpanii na staże zawodowe w projekcie ERASMUS+ „ALICANTE – mobilności zawodowe rzemieślników – 30 osób uczniów rzemieślniczych szkół branżowych z Tarnowa i Pilzna wraz z opiekunami i kadrą odpowiedzialną za szkolenie w zawodach fryzjer i elektro/mechanik samochodowy.” Buen viaje!

Konsorcjum Fundacji DELTA oraz Izby Rzemieślniczej w Tarnowie realizuje projekt Erasmus+ mobilności edukacyjnej – job shadowing i staże zawodowe w Alicante. W ramach inicjatywy wybrano grupę 10 mistrzów – instruktorów praktycznej nauki zawodu, którzy prowadzą kształcenie zawodowe uczniów rzemieślniczych szkół branżowych w Tarnowie i Pilźnie w branżach fryzjerskiej oraz elektro-mechaniki samochodowej. Już na początku kwietnia nauczyciele wyruszają do Hiszpanii, gdzie przez tydzień będą poznawać technologie stosowane w lokalnych salonach fryzjerskich oraz warsztatach mechaniki samochodowej w malowniczym Alicante. W programie przewidziano również poznawanie kultury śródziemnomorskiej regionu Walencji, a także elementów flamenco oraz lokalnej kuchni, w tym tradycyjnej paella alicantina. Równolegle, grupa 18 uczniów i uczennic Rzemieślniczej Branżowej Szkoły I Stopnia w Tarnowie i Pilźnie – dwóch szkół członkowskich konsorcjum – kształcących się w zawodach fryzjer oraz mechanik/elektromechanik pojazdów samochodowych, 5 kwietnia wylatuje do Hiszpanii. Przez dwa tygodnie, w ramach projektu „Alicante – mobilności zawodowe rzemieślników”, uczniowie będą zdobywać nowe umiejętności i wzmacniać swoją konkurencyjność na krajowym oraz europejskim rynku pracy. Oprócz praktyk zawodowych uczestnicy będą mieli okazję zwiedzać miasto, odkrywać lokalne zabytki oraz wziąć udział w wycieczkach do Walencji i na wyspę Tabarca.  

Kadra projektu „Alicante – mobilności zawodowe rzemieślników” podpisała umowy pomiędzy beneficjentem a uczestnikiem staży. W mobilności uczestniczy grupa 10 nauczycieli, mistrzów prowadzących kształcenie zawodowe uczniów rzemieślniczych branżowych szkół w Tarnowie lub w Pilźnie w branży fryzjerskiej i samochodowej.

Grupa 18 uczniów wraz z rodzicami, brała udział w spotkaniu informacyjnym projektu „Alicante – mobilności zawodowe rzemieślników”, na którym zostali zapoznani szczegółowo z regulaminem uczestnictwa oraz podpisywane były umowy stażowe. Uczniowie branżowej szkoły zawodowej z Tarnowa i Pilzna, aby wziąć udział w stażach, musieli  uzyskać pozytywne oceny z przedmiotów zawodowych i odbytych praktyk, wykazać się znajomością języka angielskiego na poziomie komunikatywnym oraz gotowością do intensywnej nauki języka hiszpańskiego. Każdego z uczestników cechuje  nienaganne zachowanie, pozytywna opinia z praktyki oraz od wychowawcy.

DOKUMENTY PROJEKTU DO POBRANIA

Prawa autorskie FUNDACJA DELTA – WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 2024. /Projekt i opieka techniczna Compact Michał Krakowiak  -Napisz do administratora